ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ماهواره Cartosat-2

باز هم خبر از تلاشهای هندیها برای تسخیر فضا ...

خبر پرتاب دهمین موشک مدار قطبی هند از  موفقیت آمیز بودن آن حکایت دارد. کلیه  چهار ماهواره  Cartosat-2:

Space Recovery Experiment (SRE-1); Lapan-Tubsat; , Pehuensat-1 در مدار خود قرار گرفتند.  این پرتاب از چند جهت برای هندیها مهم بود.

اولی اینکه این آخرین ازمایش هندیها برای پرتاب ماهواره و سفینه به سمت ماه بود. هندیها قول داده اند که در سال 2008  Chandrayaan-1 را به سمت ماه گسیل خواهند داشت. علاوه بر این، چنین عملیات موفقیت آمیزی  هند را به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت هوا فضا مطرح خواهد کرد. ماهواره  680 کیلویی Cartosat-2 –که مهمترین ماموریت این پرتاب محسوب می شود- دوازدهمین ماهواره سنجش از دوری هند محسوب می شود. دوربین پانکروماتیک این ماهواره قرار است  تا نقشه های در حد 2500 :1 تولید کند.

با فرض درست بودن پارامترهای مداری، تصاویر این دوربین قدرت تفکیک یک متر با عرض حدود 6/9 کیلومتر خواهند داشت. دوره بازدید مجدد حدود 4 روز طراحی شده است ولی با کنترل از روی زمین این زمان می تواند تغیر نماید. ایستگاههای زمینی متعددی در چند گوشه زمین (نظیر هند، روسیه و اندونزی) طراحی شده اند تا تصاویر این ماهواره را دریافت نمایند. علاوه بر قدرت انتقال اطلاعات یک حافظه  64 Gbyte  نیز برای مواقع ضروری در خود ماهواره تعبیه شده است. البته هند اعلام کرده است که مناطق دیگری نیز برای ایجاد ایستگاه در نظر گرفته شده اند که احتمالا در اینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

ماهواره دیگر این پرتاب Tubsat  است که یک ماهواره سنجش از دوری محسوب می شود که محصول مشترک آلمان، هند و اندونزی است. این ماهواره دارای دو دوربین رقومی CCD با قدرت تفکیک 5 مترو 200 متر است.  یک ماهواره 6 کیلویی آرژانتینی و یک ماهواره هندی دیگر هم ایندو ماهواره را تا مدار همراهی کردند و بعد در مدار قرار گرفتند.

با اینکار هندیها رقیب سرسخت روسها و فرانسویها و چینیها در پرتاب های فضایی خواهند شد. توجه داشته باشید که همه این اتفاقات در کنار گوش ما می افتد و کمتر خبری از آنها در رسانه های ما منعکس می شود. تنها امیدواری ما در میان این همه پیشرفت دنیا استفا ده از این داده هاست. حداقل به عنوان استفاده کننده که می توان امیدوار بود!!!!!!!!!!  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد