ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

توسعه ناوبری در آسیا

ناوبری پیشرفته در سالهای اخیر به موضوعی اساسی برای بسیاری از سازمانهای تصمیم گیرنده شهری و انتظامی تبدیل شده است. در آسیا نیز نشانه هایی از رشد بالای ناوبری ماهواره ای در سال 2007 وجود دارد. ژاپن یکی از اولین کشورهایی است که خدمات مربوط به ناوبری ماشینها را ارایه می دهد. ژاپنیها در دهه نود میلادی به این فن آوری دست یافته بودند ولی شرکتهای ژاپنی قادر به ارایه خدمات به صورت تجاری نبودند. بنابراین دور به دست آمریکائیها و اروپائیها افتاد تا بازار را در کشورهای خود و سپس آسیا در دست بگیرند.

شرکت هلندی TeleAtlas در سال 1980 تاسیس شد و در اوایل 1990 فعالیتهای خود را در آسیا شروع نمود. اما این شرکت فروش خوبی در این زمینه نداشت. اکثر خریداران از بالا بودن قیمت داده­ها و همچنین گرانی سخت افزار شکایت داشتند. اما اکنون وضع فرق کرده است و سیستمهای کامل ناوبری می توانند به راحتی به کار گرفته شوند و قیمتهای حدود 1000 دلار اکنون طبیعی می­باشند در حالی که کاربران نیز از این سیستمهای ناوبری راضی هستند.

در حال حاضر TeleAtlas اعلان کرده است که نقشه های  رقومی کشورهای جنوب شرقی آسیا را کاملا در اختیار دارد. این نقشه ها شامل کشورهایی نظیر مالزی، سنگاپور و تایلند می شود. این نقشه ها با داشتن بیش از 200 هزار نقاط مهم می توانند در ماشینها و حتی گوشی های تلفن همراه استفاده شوند. این شرکت اخیرا توافق نامه ای را با یک شرکت چینی در مورد توزیع این نقشه­ها امضا نموده است. TeleAtlas طبق این توافق نامه نقشه کامل 337 شهر چین و کدهای کنترلی آنها را در اختیار شرکت چینی قرار داده است.

در سال پیش Navteq شرکت آمریکایی رقیب TeleAtlas  نیز در این زمینه نمایندگیهای متعددی در بیشتر کشورهای آسیایی ایجاد نمود. پایگاه داده های این شرکت به عنوان مثال شامل شبکه راههای اکثر شهرهای مهم در مالزی می شود. علاوه بر مالزی کشورهای سنگاپور و بانگوک نیز دارای چنین اطلاعاتی هستند. دامنه فعالیت این شرکتها طبق اعلام خودشان به دیگر کشورهای آسیایی نیز کشیده خواهد شد.

اینطور که پیداست جذابیتها و کاربردهای سیستمهای ناوبری به همراه ضعف اطلاعات مکانی در کشورهای آسیایی باعث شده است که شرکتهای آمریکایی و اروپایی توجه زیادی به این بازار نسبتا بکر و تازه (در این زمینه) داشته باشند و پیش­بینی می شود که رقابت در این بازار پول ساز نیز باعث رشد فن­آوری اطلاعات مکانی در این منطقه از جهان شود. امیدواریم که کشور ما نیز بی بهره نماند تا خدا چه خواهد و همت ما چه باشد........

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد