ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

رادارست های جدید

باز هم خبری از دنیای سنجش از دور و این بار از ماهواره های راداری.

کانادا در تدارک مجموعه­ای دیگر از ماهواره های RADARSAT  است که قدیمی ترین رادارهای باند C با گشودگی مصنوعی (SAR) محسوب می شوند. سری جدید  3 تا 6 ماهواره  را شامل خواهد شد. Radarsat-1 حدود 3 ماه پیش 12 سالگی خود را جشن گرفت و Radarsat-2 نیز در امسال به این سن خواهد رسید. با توجه به موفقیت این ماموریت، قرار است مجموعه ماهواره های جدید در سالهای 2012 تا 2015 در فضا قرار گیرند.

دانشمندان آژانس فضایی کانادا  اعلام کرده اند تجربیات ماهواره های قبلی در هدایت  طراحی های جدید  کمک خواهند کرد. دو مشکل بزرگ برای  Radarsat-1  وجود داشت که قرار است در سری جدید دیگر وجود نداشته باشد. اولین مشک عدم وجود یک ماهواره پشتیبان در سیستم بود. چنین مسئله ای یک عیب بزرگ برای سیستمهای تولید کننده محسوب می گردد. برای کاربرانی که این داده ها را در مسائل مهم و حیاتی به کار می برند پیوستگی تولید داده بسیار ضروری است.

نکته مهم دیگر نیاز به زمان بازدید مجدد کوتاهتری نسبت به وضع موجود برای Radarsat-1 است. اگر این مدت کوتاهتر ( مثلا یک روز) شود آنگاه می توانه کاربرد های بسیار بیشتری برای داده های راداری این ماهواره تعریف نمود. ماموریت اصلی Radarsat-3  رفع این نقائص می باشد. عملا این ماوریت از حداقل سه ماهواره همسان در باند c تشکیل شده است که هم مشکل پشتیبانی و هم مشکل قدرت تفکیک زمانی را حل می کند. هزینه این پروژه عظیم حدود 600 میلیون دلار تخمین زده شده است. کانادا علاوه بر پروژه های داخلی در بسیاری از پروژه های خارجی نیز با کشورهای دیگر همکاری می نماید که Cloudsat آمریکا و Odin-Osiris سوئد دو مورد از این همکاریها هستند. علاوه بر سنجنده های راداری کانادئیها به سنجنده های فرا طیفی نیز علاقه زیادی نشان می دهند و هم اکنون با سازمان فضایی ایتالیا در این زمینه همکاریهای جدی دارند. به این ترتیب کانادا به عنوان یک قطب علمی کاربردی در سنجش از دور جای خود را دراین حطیه از علم باز می کند و کشورهای دیگر را روز به روز وابسته تر به خود می نماید. باز هم آفرین به همت آنها که حداقل تصاویر مورد نیاز ما را تامین می کنند. .... تا چه شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد