ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آینده سنجش از دور و تلاشهای ژاپن

یکی از جالبترین سخنرانیهای سیزدهمین کنفرانس سنجش از دور و فتوگرامتری استرالیا توسط  Yasushi Horikawa مدیر عامل JAXA ژاپن ارایه گردید. وی اعلام داشت که ماهواره ALOS بخشی از برنامه بلند مدت JAXA برای هماهنگی با دولت ژاپن و جامعه جهانی سنجش از دور است. وی عنوان داشت که بیشتر تلاشهای  ژاپن در زمینه سنجش از دور تحت تاثیر سیستمهای جهانی پایش زمین قرار دارد. GEOSS تلاشی بین المللی است تا سازمانهای فضایی کشورها تشویق شوند به جای رقابت دائم با یکدیگر، با هزینه کمتری ماهواره هایی بسازند که تکمیل کننده یکدیگرند.

ALOS تنها یکی از چند ماهواره ای است که قرار است برای بررسی آب و  هوا، خشکسالی و بلایای طبیعی  در دهه آینده به فضا پرتاب شود. این ماهواره قلب یک سیستم هشدار حوادث طبیعی است که نگهبان آسیا (Sentinel Asia) نامیده می­شود. نگهبان آسیا یک سیستم پشتیبانی پیش بینی کننده است توسط مجموعه ای از کشورهای آسیا اقیانوسیه اجرا خواهد شد و از اینترنت به عنوان پایه ارسال اطلاعات مربوط به حوادث استفاده خواهد کرد.

این مدیر ژاپنی اعلام کرد که علاوه بر ALOS ماهواره های دیگری نیز در راهند تا به فضا فرستاده شوند؛ که یکی از ماموریتهای آنها پایش میزان گاز های گلخانه ای می باشد. این کار بر عهده ماهواره GOSat  (Greenhouse Gases Observing Satellite)  قرار داده شده است تا توزیع دی اکسید  کربن و متان را در اتمسفر اندازه گیری نماید. داده های این ماهواره حدود 50000 اندازه گیری برای ورود به مدلهای اتمسفری در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد. این رقم برای دستگاههای اندازه گیری فعلی بسیار بسیار اندک است. GOSat قرار است در سال 208 م  پرتاب شود.

JAXA علاوه براین ماهواره دو ماهواره Gcom-W , Gcom-C را برای پرتاب در سالهای بین 2010 تا 2015 م برنامه ریزی نموده است. یکی از ایندو ماهواره چند سنجنده ای  برای بررسیهای آبشناسی و دیگری برای اهداف اقلیم شناسی طراحی شده است. Horikawa سخنرانی خود را با توضیح جزئیات ماهواره های پس از ALOS به اتمام رساند. این مجموعه شامل دو ماهواره غیر فعال و دو ماهواره راداری با قدرت تفکیک بین 1 تا 2 متر و زمان بازدید مجدد 3 ساعت خواهد بود که جایگزین Daichi در ده سال اینده خواهند بود.

با این سخنرانی می توان به آینده سنجش از دور فضایی خوش بین بود.  اگر چه در مقطعی از بیفایده بودن دورکاوی سخن به میان می آمد ولی اکنون سنجش از دور جای خود را به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید داده های مکانمند باز کرده است. دو مورد دیگر که در انتظار آینده سنجش از دور است عبارتند از ماهواره های چند سنجنده ای و همچنین مجموعه ماهواره ها. چیزی که باعث می شود در عمل به قدرت تفکیک مکانی، طیفی و زمانی بالاتری برای این نوع تصاویر رسید. کشور ما واقعا از این قافله عقب مانده و همچنان نیز توجهی به این موضوع نمیشود. کاری که کشورهای ضعیفی چون تایلند، تایوان و نظایر آن با همکاری با کشورهای پیشرفته این سالها شروع کرده اند و می شود به راحتی پیش بینی کرد که مثل خیلی چیزهای دیگر به سادگی از ما جلو خواهند زد و و ما در پس شعارهای خود گم شده و حیران که چرا اینچنین است....؟؟؟؟ راهکار مشخص است ...

                کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش

                                  کی  روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟

نظرات 1 + ارسال نظر
احسان فراحتی یکشنبه 17 دی‌ماه سال 1385 ساعت 18:39 http://www.survey.blogfa.com

سلام استاتید محترم..جناب آقای رستمی و آقای فاطمی.
از اینکه من یاری می کنید ممنوم.سایت بسیار خوبی دارید.
آقای فاطمی از نظرتون در مورد ارشیو موضوعی ممنون.
ارشیو موضوعی را درست کردم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد