ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

GNSS یک واقعیت

یادتان هست در مورد GNSS و آینده سیستمهای ماهواره ای مطلبی در همین وبلاگ آوردیم. حالا شرکت Topcon Positioning Systems اعلام  داشته است که به طور موفقیت آمیز اولین سیگنال را از Giove-A (اولین ماهواره  آزمایشی گالیله) دریافت نموده است. این سیگنال توسط دو گیرنده تولیدی این شرکت به نام  GR-3  و  Net-G3 که به فن آوری G3 این شرکت مجهز هستند دریافت شده است.

این موفقیت TOPCON به دنبال خبر تولید گیرنده AsteRx1 از شرکت بلژیکی Septentrio اعلام شد که ادعا کرده است اولین سیگنالهای این ماهواره را توسط گیرنده خود دریافت داشته است. اهمیت این خبر از این جهت است که گیرنده شرکت TOPCON قادر به دریافت سیگنال­های  سیستم GPS و GLONASS نیز هست. به نوعی این گیرنده را می توان اولین گیرنده از نسل جدید گیرنده های GPS که احتمالاً در 2010 م به بازار ارایه خواهند شد، دانست.

این تاریخ با توجه به اصرار اروپا بر تکمیل سیستم گالیله در 2010 کاملا مناسب است. روسها نیز اعلام کرده اند که GLONASS را تا 2010 م تکمیل خواهند کرد. TOPCON بر این عقیده است که مشتریان از این گیرنده های سه گانه استقبال خواهند نمود. دسترسی بالقوه به 80 ماهواره برای نقشه برداران و مهندسان بسیار جالب خواهد بود. در این صورت قابلیتهای این گیرنده ها مخصوصا در مناطق شهری بسیار بالا خواهد رفت. یکی از پایگاههای این سیتم جدید استرالیا خواهد بود که هم اکنون از طرف نقشه برداران و کاربران مختلف تحت فشار است تا شبکه های مرجع خود را به دریافت سیگنالهای GLONASS مجهز نماید. و حتی پیشنهاد شده است تا در اولین زمان ممکن که سیستم گالیله هم به کار می افتد، شبکه مرجع استرالیا به آن هم تجهیز شود.

البته تمام شرکتهای فعال در این زمینه هم از این قضیه استقبال نکرده اند. به عنوان مثال شرکت Trimble اعلام کرده است که تمرکز عمده خود را بر گیرنده های پیشرفته تر GPS خواهد گذاشت و در این مرحله به گیرنده های  Glonass    یا  Galileoتوجه کمتری خواهد نمود.  گیرنده های دریافت سیگنال   L5سیستم GPS که قرار است در آینده ارسال شود  از جمله این تولیدات خواهند بود. Trimble اعلام   کرده است موقعی گیرنده های گالیله را تولید خواهد کرد که این سیستم نیز به حد کاربرد عملی برسد.

به هر حال GNSS یک واقعیت است که هر که زودتر آن را بپذیرد و از آن استفاده کند، از قابلیتهای آن بهره بیشتری خواهد برد.

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد بهبودی راد پنج‌شنبه 14 دی‌ماه سال 1385 ساعت 17:55 http://geodesist.blogfa.com

سلام مهندس
منو که یادتون میاد
دانشجوی شما در واحد شاهرود
این وبلاگ منه لطفا دیدن کنید و نظرتون و بهم بگین
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد