ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

آینده ناوبری وسایل حمل و نقل

تولید کنندگان سیستمهای  ناوبری امروزه برای حفظ موقعیت خود باید سطح خدمات خود را مطابق تحقیقات جدید ارتقاء بخشند. خانه تحقیقات    Gartner  می گوید امروزه برداشت داخل ماشین (in-car mapping) از شکل "خوب است وجود داشته باشد" به شکل "باید باشد" تغییر می یابد. عملا این راهی است که صنعت در صورت میل به بقا باید دنبال کند. در حال حاضر هزینه این گونه سیستمها با در دسترس شدن قطعات آن پایین آمده است. این مرحله ای طبیعی از فن آوریهای جدید است.

برداشت داخل ماشین البته کمی فرق می کند. سیستمهای برداشت سطح وسیعی از خدمات را در اختیار خریداران قرار می دهند. بنابراین مزایای زیادی حاصل خواهد شد اگر رانندگان پرداخت هزینه این سرویسهای اضافه را تقبل نمایند. در کوتاه مدت فن آوری تحت تاثیر عواملی به طور موقت قرار خواهد داشت.  مرکز تحقیقات    Gartner  می گوید نزدیک 40 درصد مالکین خودروها خواهان افزودن امکانات ناوبری در خرید بعدی خود هستند. در حال حاضر تنها 10 درصد از ماشینها دارای سیستم ناوبری هستند.

البته این اعداد و ارقام متعلق به ایالات متحده می باشند. در آسیا و اقیانوسیه وضع به گونه دیگری است و این ارقام از صفر تا 50 درصد متغیر می باشد. معمولا رقابت در بازار می طلبد تا قیمتها پایین آمده و قابلیتها بیشتر شوند. به هر حال اگر شرکتهای تولید کندده به تولید محصولات جدید ناوبری رو بیاورند مصرف کنندگان نیز متقابلا به آن پاسخ خواهند داد. یکی از مثالهای مربوط به این تعامل رقابت شدید میان سیستمهای پر هزینه نصب شونده توسط کارخانه از یک طرف و سیستمهای قابل حمل ناوبری می باشد. هر دو سیستم اطلاعات مشابهی را ارایه می دهند. این مسئله وقتی وخیم می شود که خریداران مجبور می شوند برای برخی اطلاعات نظیر آب و هوا و همچنین ترافیک هزینه اضافه پرداخت نمایند.

برآورد فن آوریهای ناوبری و کاربردهای آن در سه فاز انجام می پذیرد. اولین فاز شامل بهبود واسطه های کاربر و همچنین قابلیتهای سیستم ناوبری می شود. به عنوان مثال پیش بینی اطلاعات ترافیکی می توانند به سیستم اضافه شوند. دومین فاز شامل جنبه های مورد نظر شخصی افراد می شود. مواردی نظیر ترکیب سیستم ناوبری با تقویم کاربر،  مدیریت اوقات و کاربردهای چند رسانه ای و . . .  .

و سرانجام قسمت نهایی شامل تواناییهای کنترل ترافیک، ارزیابی مالیات و هزینه های اطلاعات به هنگام خواهد شد. این قسمت شامل محاسبه هزینه های مربوط به مسافرت، سوخت، عوارض و بیمه می شود.  ارزش این سیستمها هنوز کاملا پدیدار نشده است و بخش صنعت باید خود را با تجارت  و بخش دولتی هماهنگ سازد تا این اطمینان حاصل آید که سیستمهای ناوبری آینده خواسته های کاربران را فراهم خواهند آورد..

نظرات 1 + ارسال نظر
علیرضا پنج‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 06:55

سلام
جالب بود
در صورت امکان مطالبی در رابطه با فتوگرامتری و نحوه خواندن و کارکردن پارالاکس بار در وبلاگ قرار دهید.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد