ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

GNSS چیست؟

با پرتاب اولین ماهواره سیستم تعیین موقعیت Galileo و تقویت مجدد سیستم مشابه روسی یعنی Glonass مسئله تعیین موقعیت ماهواره ای کمی پیچیده شده است. برای اولین بار موضوع ایجاد یک زیر ساختار همراه با زیر ساختار رادیویی می تواند مطرح شود. این ساختار اولیه با سه سیستم یاد شده تحت عنوان GNSS معرفی خواهد شد. در حال حاضر از این سه سیستم GPS کامل، Glonass نیمه کاره و Galileo تنها با یک ماهواره حضور دارند. ولی انتظار می رود ظرف 5 تا 10 سال آینده مجموعه آنها کامل شده و چیزی حدود 80 ماهواره در مدار داشته باشیم.
سیگنال ارسالی از این ماهواره ها همراه با خطاهای متعددی است و دقت تعیین موقعیت را تغییر می دهد. اهمیت این موضوع بستگی زیادی به نوع کاربرد دارد و در بعضی از کاربردها دقت رف اول را می زند. سیستم های تقویتی راه حل اصلی هستند. اینکار دقت، دسترسی، کارایی، استحکام سیستم را افزایش می دهد. اینکار می تواند از ترکیب چند سیستم اصلی حاصل شود. اطلاعات تقویتی در ایستگاههای مرجع معلوم با ارزیابی سیگنالهای سیستمهای اولیه یاد شده به دست می آیند. سرویسهای تقویتی پس از محاسبه میزان خطا، تصحیحات و اطلاعات ترکیبی را به دستگاههای کاربر در مدت زمانی کوتاه ارسال می کنند. این مدت زمان می تواند از چند دقیقه تا چند ثانیه برای سیستمهای مختلف تغییر نماید. ارسال تصحیحات می تواند از طریق ماهواره ای (SBAS) و یا سیگنالهای رادیویی زمینی (GBAS) ارسال گردند. دومین بخش GNSS می تواند همین ماهواره های SBAS باشند که یک پوشش کامل از سطح زمین فراهم می آورند. در حال حاضر دو سیستم Starfire و Omnistar اینکار را برای GPS انجام میدهند ولی ماهواره های سری Galileo همراه خود این سیستم را خواهند داشت و بنابراین می تواندد جزء هر دو دسته سیستم GNSS قرار گیرند.
قسمت سوم GNSS را SBAS با پوشش وسیع(Wide Area SBAS ) تشکیل می دهد. چیزی که در حال حاضر ماهواره های WAAS و EGNOS برای GPS در آمریکی شمالی و اروپا انجام میدهند. و هند (با سیستم GAGAN) و ژاپن (MSAS) هم به دنبال ایجاد سیستمهای مشابه به منظور ناوبری دقیق هواپیماها در کشور خود هستند. چهارمین بخش GNSS را ماهواره های منطقه ای تعیین موقعیت تشکیل خواهند داد. در حال حاضر چین با ماهواره های Beidou و ژاپن با QZSS به طور محلی تعیین موقعیت دقیقی با کمک GPS انجام می دهند. اما این سیستمها بیشتر سیستمهای کمکی تا ترکیبی هستند.
ادامه مقاله در وقتی دیگر ....
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد