ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

شروع ماه مبارک رمضان (یکشنبه یا دوشنبه؟!)

 

وضعیت رویت پذیری هلال شامگاهی رمضان 1427

باز یک رصد بسیار حساس در ابعاد مختلف در پیش رو داریم. از یک طرف به لحاظ علمی و نجومی، از طرف دیگر به لحاظ شرعی و شروع ماه مبارک رمضان و بلاخره ابعاد سیاسی، حقوقی و اجتماعی. زمان رصد این هلال به غروب روز شنبه اول مهر ماه 1385 وعده داده می شود.به نقشه زیر توجه کنید. وضعیت رویت ژذیری هلال رمضان و انتخاب محل رصد را با توجه به وسیله ای که برای رصد دارید، می توانید به صورت زیر در نظر بگیرید نمائید :

 amadhan1427

 

1- زیر خط قرمز که خط واصل بین قائن به پاوه در استان کردستان می باشد، می توان با ابزارهای اپتیکی قوی که قطر آینه یا عدسی شیئی آنها بیشتر از 8 اینچ یا 200 میلیمتر است، در صورت شرایط آب و هوایی مناسب هلال را رویت نمود .

 

2- زیر خط آبی که خط واصل بین زاهدان به اهواز می باشد، می توان با ابزارهای اپتیکی متوسط که قطر آینه یا عدسی شیئی آنها بیشتر از 150 میلیمتر است، در صورت شرایط آب و هوایی مناسب هلال را رویت نمود .

 

3- زیر خط صورتی که خط واصل بین ایرانشهر به بندر بوشهر می باشد، می توان با ابزارهای اپتیکی معمولی که قطر آینه یا عدسی شیئی آنها بیشتر از 80 میلیمتر است، در صورت شرایط آب و هوایی مناسب هلال را رویت نمود .

 

4- زیر خط قهوه ای که از مرکز عربستان می گذرد، می توان با ابزارهای اپتیکی ضعیف که قطر آینه یا عدسی شیئی آنها بیشتر از 50 میلیمتر است، در صورت شرایط آب و هوایی مناسب هلال را رویت نمود .

 

5- زیر خط سبز که از شمال یمن و جنوب عربستان می گذرد، می توان با چشم غیر مسلح، در صورت شرایط آب و هوایی مناسب هلال را رویت نمود . مقداد پارامترهای هلال ماه در مناطق مختلف ایران از مینیمم مقدار تا ماکزیمم مقدار، حدوداً به شرح زیر می باشد:

 

ارتفاع هلال در لحظه غروب خورشید: 4 درجه و 42 دقیقه در جنوب تا 2 درجه و 24 دقیقه در شمال

جدایی هلال از خورشید در لحظه غروب خورشید: 11 درجه و 18 دقیقه در جنوب شرق  تا 12 درجه و 6 دقیقه در شمال غرب

مدت زمان مکث هلال : 26 دقیقه زمانی در جنوب تا 16 دقیقه زمانی در شمال

 

در صورت موفقیت گروه های رصدی در سراسر کشوربرای رویت هلال و اعلام از سوی دفتر رهبری احتمالا شروع ماه رمضان یکشنبه دوم مهرماه خواهد بود.

 

با آرزوی داشتن آسمانی بدون ابر و غبار و موفقیت برای تمام رصدگران هلال

سید قاسم رستمی

25 شهریور 1385

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد