ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

انقلاب دوربینهای رقومی

"انقلابی جدید در دنیای فتوگرامتری در حال وقوع است"؛ نماینده Vexcel در نیوزلند این جمله را در مراسم فروش آخرین مدل دوربین رقومی Ultracam-X از جمله دوربینهای رقومی دو بعدی به سازمان نقشه برداری هوایی نیوزلند عنوان نمود. وی عنوان کرده است که 53 مدل مختلف از این دوربینها به بازار عرضه خواهد شد. امروزه این توافق جمعی حاصل آمده است که فن آوری دوربینهای رقومی برای فتوگرامتری به رشد رسیده و می تواند به طور جدی مورد استفاده قرار بگیرد. در کنفرانس Map Asia  (2006; Bangkok, 29 August -2 September)  عنوان شد که در حال حاضر 120 دوربین بزرگ رقومی و 200 دوربین با اندازه متوسط در حال استفاده می باشند. در مقابل 1000 دوربین آنالوگ معمولی نیز هنوز در فرایند عکسبرداری فعال هستند.

در همین کفرانس مطرح گردید که تردید در مورد کارایی این دوربینها از بین رفته و پارامترهای اقتصادی کاربران را به استفاده بیشتر از این فن آوری ترغیب می کند. حتی با در نظر گرفتن سرمایه گذاری اولیه بالایی که این دوربینهای رقومی می طلبد؛ روز به روز صرفه اقتصادی این دوربینها در مقابل دوربینهای آنالوگ قابل توجیه تر می شود. جالب توجه این است که این تقاضا برای تکنولوژی جدید بیشتر از جانب شرکتهای متوسط فعال در این زمینه مطرح می شود.  موانع حضور شرکتهای کوچک در این زمینه  نیز به علت کم کردن هزینه ها و نیروی انسانی مورد نیاز (یک هواپیما، یک دوربین و یک عامل) برطرف می شود. این فن آوری به طریق اولی برای شرکتهای بزرگ نیز بسیار مفید و موثر خواهد بود. در این میان شرکتهایی با تعداد کارمندان بین 10-50 نفر منحل خواهند شد. چون بیشتر این عوامل انسانی متخصصان کار با دوربینهای آنالوگ، ظهور فیلم، دستگاهای تبدیل آنالوگ و نظائر آن هستند. پایان کار چنین متخصصانی در این زمینه حتمی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد