ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ماهواره Kompsat-2

 

در سئول پرتاب Kompsat-2 توسط یک راکت از شمال روسیه پس از مدتها انتظار مهمترین خبر شده است. ماموریت این ماهواره تهیه داده های لازم برای مرکز ملی GIS کره توسط یک دوربین چند طیفی؛ تعریف شده است. طول عمر ماهواره 3 سال پیش بینی شده که در طول فعالیت خود تصاویر با قدرت تفکیک بالا از سطح زمین اخذ خواهد کرد.

مهمترین نکته در مورد Kompsat-2 این نیست که یک کشور آسیایی دوباره به فن آوری اخذ تصاویر با قدرت تفکیک بالا دست  پیدا کرده است، بلکه کره تصمیم گرفته است که به عنوان اولین کشور پس از آمریکا به توزیع تصاویر با قدرت تفکیک بالا در سطح جهانی بپردازد. موسسه تحقیقات فضایی کره (KARI) پس از تاسیس در 1989در زمینه طراحی، تولید و پرتاب ماهواره ها تلاش بی وقفه ای داشته است. Kompsat-2 دومین ماهواره مشاهده زمینی و چهارمین ماهواره ساخت کره است. اولین ماهواره کره Arirang-1 نام داشت که در 1999 پرتاب گردید. پرتاب سومین ماهواره در سال 2009 برنامه ریزی شده است.

کره ای ها در هر تولید جدید بیشتر بر تخصص داخلی تاکید کرده اند. Arirang-1 را می توان گفت که آمریکائیها ساختند و کره ای ها بیشتر نقش ناظر داشتند. ولی در ساخت   Kompsat-2    نیروهای  کره ای دخالت بیشتری داشتند و این ماهواره حاصل  تلاش KARI و  EADS اروپایی است. ماهواره سوم از این دست اساسا در کره ساخته خواهد شد.

دوربین قدرت تفکیک بالای Kompsat-2 محصول موسسه الکترواپتبک اسرائیل و مهندسان کره ای است، با قدرت تفکیک 1 متر در باند پانکروماتیک و 4 متر در بخش چند طیفی که تصاویر آن در ابعاد 15 * 15 کیلومتر به کاربران ارایه خواهد شد. دوره چرخش مدار ماهواره 28 روز است  که با قابلیت اخذ تصاویر تا 30 درجه در دید غیر از عمود این زمان به 3 روز نیز خواهد رسید.

حساسیت کره شمالی به داده هایی که این ماهواره تولید می کند حاشیه هایی را برای توزیع داده های آن ایجاد کرده است به گونه­ای­که این ماهواره به عنوان یکی از موضوعات مذاکرات چند جانبه با کره شمالی مطرح گردیده است. بیرون از کره شمالی Spot Image از فرانسه وظیفه توزیع داده های این ماهواره را بر عهده خواهد داشت. به این ترتیب آسیا با سرعت به ینگه دنیا از لحاظ فن آوری نزدیک می شود و ما هنوز در پی آن هستیم تا مانیتور LG را در کشور خود مونتاژ کنیم. آیا این جمله تکراری تاریخ ما که در مورد گذشتگان خود به کار بردیم و آنها را شمات کردیم که رو به صنعت مونتاژ مملکت را وابسته کرده بودند آیا در مورد ما تکرار نخواهد شد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد