ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

وقتی یخها ذوب می شوند

اخیرا تیمی از دانشمندان (از مرکز غربی ژئودزی استرالیا و دانشگاه اشتوتگارد) میزان حجم آب و سیلابی که از ذوب کوههای یخی و یخچالها در قطب جنوب و Greenland در آسیای جنوب شرقی اتفاق خواهد افتاد را محاسبه نموده اند. این دانشمندان بررسی خود را با این سئوال شروع کرده اند که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر تمامی برفها و یخهای کره زمین اب شوند؟! و جواب آنها این است که سطح آبها بالا خواهد امد! ولی مسئله اصلی برای آنها میزان این اتفاق است. برآورد مرکز زمین شناسی آمریکا (با فرض ارتفاع یکسان برای تمامی نقاط) چیزی حدود 80 متر است که کوه یخی قطب جنوب به تنهایی 5/73 متر آنرا فراهم می کند. البته این مسئله ساده­ای نیست و نمی توان به راحتی به آن جواب داد. چرا که بالا آمدن سطح آب در همه جا یکسان نیست و شاید در بعضی نقاط پایین هم بیاید!! بزرگترین دلیل این مسئله self-gravitation می باشد. جرم یخ و آب بر روی سطح زمین دوباره توزیع میشود. بعد از این مرحله آب دوباره مطابق با نیرو های جاذبه توزیع خواهد شد. و بنابراین میدان ثقل تغییر یافته شکل سطح اقیانوسها را تغییر خواهد داد.

بیشترین بروز این تغییرات در نزدیکی صفحه های یخی  Antarctica و Greenland  خواهد بود. در حال حاضر جرم این یخها آب را به سوی خود جذب می کنند. اگر نیروی گرانش تنها در مرکز زمین بود سطح دریا ها بالاتر از میزان فعلی قرار می­گرفت. وقتی جرمهای عظیم یخی آب شوند آبهای اطراف آنها نیز آزاد می گردند و در نتیجه سطح آب در کنار آنها پایین آمده و در عوض در نقاط دیگر بالاتر می آید. اثر دیگر که به نام تعدیل ایزواستاتیک یخچالی شناخته می شود نیز باعث تغییر شکل الاستیک سطح زمین می شود.  

                              مرزهای جدید سواحل در آسیای جنوب شرقی در صورت ذوب یخها در قطب جنوب و Greenland

در اثر تعدیل ایزواستاتیک سطح اقیانوس فشرده شده و در جایی که یخها ذوب می شوند سطح آن بالا می آید. در اثر این واکنشهای متعدد و متعامل، سطح اقایانوسها در حد 90 متر (در مرکز اقایانوس آرام) بالا آمده و در نزدیکی محل قبلی یخها حدود 30 متر پایین میآید و نهایتا اکثر مناطق حاره و استوایی زیر آب فرو خواهند رفت. البته این دانشمندان اظهار می دارند که برای ذوب چنین حجم عظیمی از یخ هزاران سال وقت لازم است و حداقل خیال ما می تواند راحت باشد. دانشمندان از داده ای ارتفاع سنجی ماهواره هایی نظیر  Topex/Poseidon, Jason-1 و  Envisatاطلاعات مفیدی در این رابطه کسب کرده اند. و سعی دارند تا با استفاده از چنین سیستمهایی دقت کار خود را برای مطالعات پدید ه های کوتاه مدت موثر بر روی اقلیم زمین بالا ببرند. پس نگران نباشید چرا؟! به 2 دلیل یکی اینکه هزاران سال وقت داریم تا چنین بلایی به سرمان بیاید و دیگری اینکه اگر ما در خواب خرگوشی به سر می بریم بیگانگان !!؟؟!! به فکر این چیز ها هستند و مطالعه می کنند پس خیالمان راحت باشد......

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد