ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

تغییر در سرفصل مطالب درسی

یکی از اهداف اولیه ایجاد این وبلاگ ایجاد محفلی برای بحث و تبادل نظر بوده است. گرچه وبلاگها محل کاملی برای اینکار نیستند ولی با توجه به عدم وجود یک سایت تخصصی برای اینکار فعلا می توان از وبلاگها برای این منظور استفاده نمود.

یکی از موضوعاتی که دائما ذهن اساتید و دانشجویان مهندسی نقشه برداری را مشغول داشته است، بحث دروس ارائه شده برای دانشجویان، سرفصل مطالب و نهایتا نحوه ارائه آنها می باشد. مسئله ارائه و نحوه تدریس به گروهها و چگونگی نظر مدیر گروه و اساتیدی که برای تدریس دعوت می کند و به سطح دانش هیات علمی باز می گردد. ولی مبحث نوع دروس ارائه شده و همچنین سرفصل مطالب هر درس مسئله ای فراگیر و عمومی است.

متاسفانه دروس و همچنین سرفصل مطالب درنظر گرفته شده برای مهندسی نقشه برداری با واقعیتهای روز کشور ما همخوانی چندانی ندارد  و همین  مسئله باعث شده است تا اساتید و دانشجویان با مشکلات عدیده ای در دانشگاهها و همچنین پس از فارغ التحصیلی برخورد نمایند.

لزوم تدریس بعضی از دروس امروزه زیر سئوال رفته و سرفصل بعضی از دروس بسیار قدیمی و نامتناسب با نیازهای بازار کار می باشند شاخه هایی از علوم ژئوماتیک نظیر GPS وGIS و سنجش از دور( که قدیم به عنوان روشهای خاص در نظر گرفته می شدند) امروزه به عنوان شاخه های اصلی تولید و پردازش داده ها و اطلاعات مکانمند جای خود را باز نموده و کاربردهای عملی بسیار پیدا کرده اند. متاسفانه به این شاخه ها طبق سر فصل دروس فعلی بسیار کم پرداخته شده و جای آنرا چند درس تئوری که کاربرد عملی بسیار کمی دارند گرفته است.

تغییر سرفصل همین دروس نیز خود مبحث مهمی است که باید به آن پرداخت. سرفصل دروس نقشه برداری ( مخصوصا آن دسته از دروس که جنبه عملی بیشتری دارند) کاملا غیر واقع بینانه است و یک تجدید نظر کلی باید در آن صورت پذیرد. متاسفانه متولیان این امر چنان سرگرم مشغولیات روزانه هستند که کوچکترین مطلب و یا گفته ای از آنان در این مورد ابراز نمی گردد. لذا بر این شدیم تا این مطلب را در وبلاگ قرار داده و فراخوانی از همه دانشجویان، اساتید و کارشناسان جهت ارایه پیشنهاداتشان داشته باشیم.

از همه دوستان انتظار داریم تا نظراتشان را در مورد:

* حذف برخی از دروس                        *تغییر سرفصل دروس              * اضافه نمودن برخی از دروس نقشه برداری  و یا هر مطلب مرتبط دیگر در وبلاگ قرار دهند و دوستان دیگر را هم مطلع نمایند تا مجموعه کامل از نظرات برای ارائه فراهم آید. باشد که این کوچکرین قدم اولین قدم نیاشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
جعفری سه‌شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 13:24

با تشکر از قرار دادن این موضوع مهم در سایت
به نظر من بهتر است یک جدول حاوی رشته ها، دروس و سرفصلها با ذکر مشخصات جزئی ، که در حال حاضر وجود دارد تهیه شده در اختیار دوستان قرار گیرد. سپس از کارشناسان در مورد تغییر ، حذف و یا جایگزین کردن آنها نظر خواهی گردد.
چون در حال حاضر بسیاری از دوستان به سر فصلها دسترسی نداشته و از جزئیات آن با خبر نیستند

علیرضا روشن چهارشنبه 14 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:01

سلام خدمت استاد عزیز آقای رستمی
باید گفت آقای رستمی باعث افتخار هستند
خیلی دوست دارم اردوی نقشه برداری را در خدمت ایشان باشم(به سرپرستی ایشان)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد