ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ماهواره Razaksat

پروژه  Razaksat را که به یاد دارید همان ماهواره ای که توسط مالزیها وعده پرتاب آن در ابتدای سال 2006 داده شده بود. متاسفانه به خاطر تاخیر در امر پرتاب به تاخیر افتاد. همانطور که در خبر قبلی گفتیم اولین ماهواره مالزیها Tiungsat-1 بود که در سال 2000 م در مدار قرار گر فت. برنامه جدید پرتاب ژوئن 2007 اعلام شده است. هزینه تقریبی Razaksat 17 میلیون دلار اعلام شده است که اگر قرار بود از خارج خریداری می شد هزینه آن حدود 10 برابر می شد. کنترل این ماهواره از طریق ایستگاه زمینی در آژانس ملی فضایی مالزی (Ankasa) صورت می پذیرد.

 جالب ترین ویژگی این ماهواره علاوه بر قدرت تفکیک خوب و وزن پایین آن، مدار آن است. مدار این ماهواره با زاویه میل 7 درجه نسبت به استوا قرار دارد چیزی که در اکثر ماهواره های منابع طبیعی مرسوم نیست ماهواره های منابع طبیعی مدارهای نزدیک قطبی دارند تا بتوانند از بخش اعظم سطح زمین تصویر برداری کنند. در صورتی که این ماهواره تنها می تواند مناطق استوایی و نزدیک استوا را تصویر برداری کند. این قابلیت باعث می شود تا قدرت تفکیک زمانی آن برای این مناطق بهبود یافته و تصاویر بیشتری در مدت زمان کمتری اخذ نماید. مدت زمان اسمی تصویر برداری مجدد برای هر نقطه توسط این ماهواره تقریبا 100 دقیقه بیان شده است. این نوع طراحی مدار به خاطر وجود ابر در این مناطق است که به طور متوسط 80 درصد اوقات هر نقطه در این مناطق را پوشانده است. این محدودیت مکانی اخذ تصویر مسئولین مالزیایی را به نگرانی انداخته و از هم اکنون برای فروش تصاویر آن در کشورهای استوایی تبلیغات فراوانی به راه انداخته اند. Ankasa از تمام متخصصین داخل و خارج کشور دعوت کرده است تا برای یافتن کاربردهای تصاویر این ماهواره تحقیق کنند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد