ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

ژئواینفو: اطلاعات موضوعی علوم ژئوماتیک

اطلاعات موضوعی و خبرهای مفید و مهم در مورد شاخه های مختلف علوم ژئوماتیک که معمولا به طور پراکنده وجود دارد.( رستمی و فاطمی)

به بهانه روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی

از  سال گذشته  تعدادی از نقشه برداران پیشنهاد دادند روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی که در تقویم ۱۳شهریور درج شده است را روز مهندسی نقشه برداری به ثبت برسانند. حتی جمع آوری امضاء و پیگیری از طریق شورای فرهنگ عمومی  در همایش ژئوماتیک امسال هم انجام شد. اگر چه فعالیت های نجومی و تقویمی  ابوریحان بسیار زیادی است اما تعدادی کار در زمینه اندازه گیری شعاع کره زمین و  ... باعث شده تا عده ای او را در زمینه جغرافیا نیز متخصص بدانند! 

جالب اینجاست که در 5 سپتامبر 2012 با نام روز حرفه نقشه برداری در مارتین سیدنی استرالیا مراسمی با پشتیبانی موسسه نقشه برداری و علوم فضایی استرالیا و نیوزلند برگزار گردیده است. http://www.sssi.org.au/Events/Surveying-and-Mapping-Industry-Day/eid/484.html

جدایی از اینکه این کار عملی می شود یا خیر، هنوز در مورد روز دقیق تولد این دانشمند خوارزمی  اختلاف  نظر وجود دارد. اینکه ایشان در 3 یا ۱۲ ذی الحجه سال 362 هجری قمری برابر با 4 یا 13 سپتامبر 973 میلادی برابر با 13 یا ۲۲ شهریور 352 هجری شمسی به دنیا آمده است، باعث شده تا بیشتر مورخان تولد وی را فقط در ماه ذی الحجه ذکر کنند. 

در هر حال پیگیری اینگونه امور باعث می شود تا رشته نقشه برداری بیشتر شناخته شود و نقشه برداران برای اعتلای این رشته زحمت بیشتری بکشند.


نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1395 ساعت 20:33

سلام و خسته نباشید
ببخشید اینکه میگن ایشون قبل از نیوتن به وجود جاذبه ی زمین اشاره کرده درست هست ؟؟
ممنونم اگر پاسخ دهید

مهدی غلامعلی مجدابادی سه‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 10:26 http://issiran.net

دومین یادمان ملی گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی و تجلیل از مقام مهندس نقشه‌بردار برگزار شد

در میانه‌ی اعیاد قربان و غدیر، و به مناسبت روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی و مهندس نقشه‌بردار، جشن بزرگی در روز دوشنبه سیزدهم شهریور ماه 1396از ساعت ۱۶ الی ۲۰ توسط جامعه صنفی مهندسان نقشه‌بردار ایران با حضور مقامات و مسئولین حوزه مهندسی و نقشه برداری، پیشکسوتان رشته و اعضاء جامعه در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار گردید.
این مراسم با هدف تجلیل از جایگاه مهندسان نقشه‌برداری در عرصه‌های مختلف پیشرفت و توسعه کشور و همچنین ارج نهادن به خدمات ارزنده دانشمند شهیر ایرانی ابوریحان بیرونی برگزار گردید. همچنین در این مراسم، برای نخستین بار از چهره سال مهندس نقشه‌بردار جناب آقای مهندس حسن مجربی کرمانی با لوح تقدیر ابوریحان تجلیل به عمل آمد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد